STREETSNYGGT

STREETSNYGGT

STREETSNYGGT

Designern och modeskribenten Viktor Söderholm skriver om streetwear.

Sneakerheads och åtråvärda Nikes

Viktor Söderholm | Foto: Getty Images  |  Publicerad 2019-09-26 17:08  |  Lästid: 4 minuter

Att vara samlare av någon sort är något som de flesta har gått igenom. Passionen för att utöka en kollektion av ett ting har funnits med oss i sekel. Allt ifrån mynt, frimärken, till hobby-järnvägsstationer och hockeykort. I dag och under rätt så många år tillbaka har en ny trend haft en explosiv kurva uppåt bland samlare. De kallar sig för ”sneakerheads” och är villiga att betala långt över 10 000 kronor för skor de aldrig egentligen kommer bära. Innan vi går igenom skor som motsvarar ”Inverted Jenny” (ett av världens mesta ovanliga frimärken) tar vi oss en snabb titt på detta samfund av samlare och hur trenden uppkom.

1985 och de första Air Jordan släpps

Man kan argumentera för och emot till vad som verkligen ”triggade” detta kollektiv av samlare av sneakers, men en avgörande katalysator var definitivt när Nike och Michael Jordan släppte ”Air Jordans”. Skorna blev snabbt en symbol på marknaden och allt eftersom släppte Nike ett nytt par ”Air Jordans” varje år. Skorna blev så pass populära att vid 1990 hade 1 av 12 amerikaner ett par Jordans hemma. Detta skulle innebär att kring 20 miljoner ”Air Jordans” hade sålts på mindre än fem år i USA. Då priset redan på den tiden var högt för ett par Jordans (ca. 1250 kr) uppstod en lukrativ andrahandsmarknad. Folk började resa runt i landet för hitta dessa dyrgripar för utöka sina kollektioner för att en dag eventuellt sälja vidare . Med tanke på antalet utgåvor av skon fanns det en hygglig chans att hitta ett par hos motsvarande ”myrornas” eller vanlig second hand-butik. I dag bland Sneakerheads är det inte alls ovanlig att samlare har helt oanvända, förpackade skor som har fått benämningen ”Deadstock” i sin samling. Skor som förmodligen aldrig kommer att användas.

Nike Air Jordan I, 1984-1985 //Foto: Getty Images

Limited editor colorways

Allt eftersom skoföretagen insåg vilka hängivna köpare de hade med att göra och vilken marknad som hade uppstått, insåg de även möjligheterna. Alla det större skoproducenterna började producera samma sko fast med unika färgkombinationer. Köparna hade ingen större invändning då efterfrågan var så stor och modellerna relativt begränsade om man jämför med dagens utbud.

Idag, görs skor för ”friends and family” av kändisar, samarbeten mellan stora designers och varumärken till begränsade utgåvor vilket skapar en enorm efterfrågan av vissa modeller. Det finns även ”sample models” som bara gjorts i en eller två utgåvor, dessa skor är ”ovärderliga” för sneakerheads, eller iallafall nästintill.

Limited Colorways från Nike
”Inverted Jenny” – frimärket som idag är en av de mer åtråvärda frimärkena på marknaden.

Sneaker Con, NY, Javis Convention Center

I en av New York största mässhallar hålls en mässa där majoriteten är fanatiskt inställda till sneakers och dess historia. Här finns över 19 000 besökare under några korta dagar och över 600 försäljare. Här byts, köps, och ges tips om samma sak, sneakers. I ”the trading” pit förekommer en marknad av skor som omsätter långt över flera miljoner dollar under endast några dagar.

Sneaker Con 2018 New York

4 Nike-skor alla Sneakerheads vill ha

Air Jordan 1 ”Storm Blue”

Pris: Ca. 15 00 kr på Ebay

Supreme x Comme Des Garçons Air Force 1


Pris: Svårt att uppskatta, men går att hitta på grailed.

Air Max 97 X Virgil Abloh från ”The Ten Collection”


Pris: Finns på grailed för runt 8 800 kr.

Air Force 1 ”Carolina Blue” x Off-White

Pris: Som en mindre bil på grailed.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-09-30 11:15